Naziv djela: “On”

Ime autora: Jess Kidd

Naziv izvornika: “Himself”

S engleskog prevela: Mirna Čubranić

Godina izdanja: 2021.

Nakladnik: Hena com

“Miruj. Mrtvi dolaze.

Krše ruke kao da se ispričavaju. Čekaju da on otvori oči i da ih vidi.

Samo žele biti viđeni.”

(“On”, Jess Kidd)

Teško je reći je li riječ o duhovima keltskih druida i njihovom magičnom naslijeđu skrivenom u šumama i na obalama smaragdnog otoka, kako od milja nazivaju Irsku, no Mulderiggu, izmišljenom seocu u irskom okrugu Mayo i mjestu radnje romana prvijenca irsko-engleske spisateljice Jess Kidd, čarolije ne manjka.

“Jer Mulderrig je mjesto kao nijedno drugo. U njemu su boje malo intenzivnije, nebo malo šire. Stabla su ovdje stara kao planine i bistra rijeka ulijeva se u more. Ljudi se rađaju da ovdje žive, ostanu i umru. Ne žele otići. Zašto bi željeli kad sve ceste koje vode u Mulderrig idu nizbrdo, pa je odlazak iz njega cijelim putem uzbrdica?”

(“On”, Jess Kidd)

Iz nadasve neobične kombinacije misterije starog ubojstva, irskog folklora i nadnaravnog koji ga neizbježno slijedi, nastala je šarmantna, dinamična priča čija je galerija likova, njihovih tajni, poroka i slabosti dovoljna da čitatelja uvuče duboko u stoljetni mulj Denny’s Aita, “potopljenog otoka načičkanog draguljima, koji je ime dobio po utopljeniku i vidi se samo kad je oseka, a i tad rijetko“, gdje svojim šupljim, zveketavim jezikom progovaraju stare kosti i nemirne utvare.

Naočit mladić koji se odaziva na ime Mahony, nakon četvrt se stoljeća s hodnika Doma Svete Marte i, poslije, maglovitih dublinskih ulica, vraća u rodno mjesto koje mu duguje odgovore. No, Mulderrig je tvrd orah koji, čak i ako mu se uspije probiti ljuska, uglavnom ponudi trulu, crvljivu jezgru. Onu u kojoj Mahonyjeva majka, Orla Sweeney, nemirno počiva u svom vodenom grobu rijeke Shand, a ubojica može biti svatko od onih koji na nedjeljnoj misi s odobravanjem kimaju velečasnom Quinnu – božjem poslaniku koji im u propovijedi prijeti ognjem paklenim, istodobno i sam u njemu izgarajući.

Jednom kad Mahony, uz svesrdnu podršku stare Merle Cauley, oštroumne mjesne mecene i žene kojoj su godine naudile tijelu, no proširile um do neslućenih visina, zagrebe površinu mulderiškog blata, iz pukotina seoskih putova svoj će put prokopati i dobri i zli. Oni prvi privučeni pravdom koja žudi biti zadovoljena, a drugi žedni osvete koja nije ostarjela niti dana.
Dobri slijede Mahonyja jednako vjerno kao i mrtvi koje posvuda vidi; udruženi u tom nadnaravnom savezu odlučni su stvar privesti kraju. Jer, kad je Mahony došao u Mulderrig, mrtvi znaju da će im se ostvariti želja koja nadilazi njihovo tjelesno nepostojanje: da budu viđeni. No, za sve treba strpljenja. A kad netko čeka toliko dugo kao Mahony, tada možemo biti sigurni da mu neće promaknuti pravi trenutak.

“Mrtvi su kao mačke, Mahony. Od svih ljudi na svijetu barem bi ti to trebao znati. Ne dođu uvijek kad ih pozoveš.”

(“On”, Jess Kidd)

Svatko tko pomisli kako je “On” još jedna priča o duhovima ili pak horor u kojem nemirne duše proganjaju nedužne iz svojih limbova, mogao bi silno pogriješiti. Jer “On” je sve, samo ne to. “On” je pripovijest koju čitate uz huk vjetra i u kasni noćni sat, kad sjene namiguju iz kutova, a grane stabala postaju nalik grabežljivim kandžama, no “On” je i priča koja će vam u mnogim trenucima ugrijati srce i izmamiti osmijeh na lice.
I kad zatvorite posljednju stranicu, spavat ćete snom pravednika. A ona sjena za koju vam se (nije) učinilo da je namignula iz prikrajka, usnut će zajedno s vama. Vidjeli ste je i to je jedino važno.

“Univerzalno je priznata istina da se ono čega se mrtvi pokušavaju sjetiti, živi još jače trude zaboraviti.”

(“On”; Jess Kidd)